Voedselbank verwacht door corona-crisis flinke groei van aantal klanten

,,We verwachten tot eind december 2021 een groei van het aantal klanten van de voedselbank met 30 tot 50%.’’ Dat zegt voorzitter Henk van de Wolde van de stichting Voedselbank Leusden in een video van de gemeente, als onderdeel van de nieuwjaarstoespraak van de burgemeester. 

Henk van de Wolde: ,,De Voedselbank krijgt mogelijk met 30 tot 50% meer klandizie te maken.''

Foto:
Daan Bleuel
Henk van de Wolde: ,,De Voedselbank krijgt mogelijk met 30 tot 50% meer klandizie te maken.”
Foto: Daan Bleuel

Origineel bericht in de Leusder Krant

Ook het afgelopen jaar is het aantal Leusdenaren dat een beroep deed op de Voedselbank al flink toegenomen. In 2019 bediende de organisatie zo’n 45 klanten. Dat aantal steeg in 2020 naar 65 gebruikers in Leusden en Achterveld. Daar zou het komende jaar, bijvoorbeeld ten gevolge van een ontslaggolf bij bedrijven die door de corona-crisis ernstig in de problemen komen, nog 30 tot 50% bovenop kunnen komen, volgens de verwachtingen van Voedselbanken Nederland en het NIBUD.

DISTRIBUTIEPUNT

Die 65 gebruikers van de diensten van de voedselbank, vertegenwoordigen volgens Van de Wolde zo’n 200 mensen. ,,Ongeveer de helft daarvan zijn kinderen’’, aldus de voorzitter van de Voedselbank, de organisatie die er wekelijks voor zorgt dat de mensen een breed samengesteld voedselpakket kunnen afhalen. Het gebouw van de Koningshof -de gereformeerde kerk aan de rand van De Hamershof- wordt elke vrijdag gebruikt als distributiepunt.
Toch steekt Leusden -als het gaat om de aantallen gebruikers van de Voedselbank- gunstig af bij veel andere gemeenten. Van de Wolde: ,,Wat dat betreft is Leusden niet representatief voor de gemiddelde situatie in heel Nederland.’’

DRIE SOORTEN PAKKETTEN

De Voedselbank stelt wekelijks drie soorten pakketten samen, afhankelijk van de gezinssituatie van de gebruiker. Zo zijn er grote en middelgrote pakketten. Daarnaast zijn er ook pakketten voor alleenstaanden. 

Een deel van de inhoud -zo’n 30%- komt via de landelijke organisatie Voedselbanken Nederland. Dankzij goede contacten met multinationals als Unilever en Albert Heijn, krijgt de organisaties wekelijks veel voedsel aangeboden. ,,En dan heb je het over vrachtwagens vol’’, licht Van de Wolde toen. In veel gevallen gaat het om voedingsmiddelen die nog maar beperkte tijd bruikbaar zijn.

LOKALE PRODUCTEN

De pakketten worden aangevuld met producten die de lokale organisatie onder meer van plaatselijke winkeliers aangeboden krijgen. ,,En gedurende het seizoen krijgen we via hoeve Groot Zandbrink en een aantal volkstuinders veel verse groenten aangeboden’’, zegt Van de Wolde.

Daarnaast zijn twee vrouwelijke vrijwilligers druk in de weer om met eigen middelen van de stichting ontbrekende voedingsmiddelen voor de pakketten aan te kopen. ,,Het gaat daarbij vooral om vlees, kip, fruit, groente (met name in de wintermaanden), zuivel, kaas en eieren’’, legt Van de Wolde uit.

We hebben wel afgesproken dat we bij de beoordeling barmhartig willen zijn en niet hardvochtig

60 VRIJWILLIGERS

Voedselbank Leusden kan rekenen op de steun van zo’n 60 vrijwilligers die allemaal zo hun eigen verantwoordelijkheden hebben. Zij staan wekelijks klaar voor de huidige 67 klanten van de organisatie. Een bijzondere groep vormen de vrijwilligers van het intaketeam. ,,Zij moeten, aan de hand van criteria bepalen of iemand in aanmerking komt voor hulp van de Voedselbank’’, legt Van de Wolde uit. ,,En dat doen ze -ook vanwege de privacy- autonoom. Als voorzitter hoor ik niets over individuele gevallen. Hooguit over algemene analyses omtrent oorzaken en trends.’’

,,We hebben wel afgesproken dat we bij de beoordeling barmhartig willen zijn en niet hardvochtig. We zijn er om mensen te helpen, niet om ze nog verder in het ongeluk te storten.’’ Van de Wolde legt uit dat het vaak een ongelukkige samenloop van omstandigheden is die mensen acuut in de problemen brengen. ,,Mensen krijgen nogal eens veel tegelijk te verwerken. Door ziekte, het verlies van werk, echtscheiding en meer van dat soort zaken.’’

MAXIMAAL DRIE JAAR

Normaal gesproken kunnen mensen maximaal drie jaar een beroep doen op de dienstverlening van de Voedselbank. ,,En we toetsen elke drie maanden hoe de mensen die gebruik maken van onze service er voor staan’’, Voegt van de Wolde daaraan toe. ,,Formeel houdt onze dienstverlening na drie jaar op. Maar er zijn ook mensen in uitzichtloze situaties, zonder perspectief op structurele verbetering. Die helpen we natuurlijk toch.’’

Dankzij de hulp van lokale partners als serviceclubs, stichting De Boom en anderen, spant de Voedselbank zich ook in om voor de kinderen een sinterklaasfeest en vakanties te organiseren. Die gaan dan een week naar het kamp van YMCA in de bossen van Den Treek. ,,In sommige jaren gaat het dan over 25 kinderen!’’, benadrukt Van de Wolde. ,,En het is fantastisch om te zien hoe ze dan opleven. In zo’n kamp vallen de sociale verschillen weg. Daar kunnen de kinderen onbelemmerd spelen met leeftijdgenoten.’’ 

VERSPILLING TEGENGAAN

Een ontwikkeling die de voorzitter van de Voedselbank enige zorgen baart, is dat aan de ene kant het aantal  mensen dat een beroep op de Voedselbank groeit, terwijl aan de andere kant de beschikbaarheid van voedsel afneemt. Van de Wolde: ,,Supermarktmanagers zijn zich -meer dan in het verleden- bewust van het feit dat verspilling zoveel mogelijk moet worden tegengegaan. Dus wordt er van alles bedacht om dat te bereiken. En dat doen ze goed. Zo goed, dat er voor ons minder beschikbaar is.’’

Toch zegt de 73-jarige Van de Wolde vertrouwen te hebben in de toekomst. ,,We zijn als organisatie stevig geworteld in de Leusdense samenleving. We worden gesteund door kerken, bedrijven, particulieren, serviceclubs en vele anderen. Dat netwerk zal ons niet in de steek laten als we in moeilijkheden dreigen te komen.’’

Ook in een rijk land als Nederland is het naar mijn mening onvermijdelijk dat er mensen tussen wal en schip belanden

TUSSEN WAL EN SCHIP

,,We zijn helaas nodig’’, verzucht van de Wolde. ,,Ook in een rijk land als Nederland is het naar mijn mening onvermijdelijk dat er mensen tussen wal en schip belanden. Dat kun je als overheid ook niet oplossen.’’ Tegelijk heeft de Leusdenaar veel plezier in zijn werk voor de Voedselbank. ,,Ik haal hier meer voldoening uit dan toen ik nog werkte in allerlei functies die grote verantwoordelijkheden met zich meebrachten’’, zegt hij glimlachend. 

door Daan Bleuel

Origineel bericht: LeusderKrant.nl